פרסום חדש: "נראוּת בהגירה: גוף, מבט, יצוג" בעריכת עדנה לומסקי-פדר ותמר רפופורט (מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד, 2010)

פרסום חדש: "נראוּת בהגירה: גוף, מבט, יצוג" - קובץ מאמרים בעריכתן של עדנה לומסקי-פדר ותמר רפופורט (מכון ון ליר, הקיבוץ המאוחד, 2010, 406 עמ').
הנראוּת של המהגר כרוכה בזיהויו כזר ובסיווגו כאחר. מהגרים עסוקים תמיד בשאלות כמו האם מזהים אותי? באילו סימנים? האם אני יכול להסתתר או להיטמע? ואולי כדאי דווקא להפגין את נראותי ולהדגיש את שונותי?
המקומיים גם הם אינם אדישים לנראותם של המהגרים, והם עסוקים בשאלות כמו מי רשאי להיראות במרחב הציבורי ומי אינו רשאי? מהי נראות תקינה, וכיצד יש לפקח עליה?
הספר נראות בהגירה: גוף, מבט, ייצוג מציע מסגרת מושגית חדשה לחקר ההגירה בכלל וה"שיבה הביתה" האתנו-לאומית בפרט. נראות בהגירה מתרחשת בנקודת המפגש שבין הגוף הנצפה למבט הצופה, בין המהגר למנגנוני הכלה והדרה ובין המייצג למיוצג.
כוחה של המשגה זו שהיא מבטלת את הדיכוטומיה בין רואה לנראה וממחישה כי המיקום ב"שדה הראייה החברתי" המרובד הוא גמיש ופתוח לתמרון. בד בבד, ההמשגה מדגישה את המשמעות הפוליטית-האתית של הנראות הנוגעת להכרה או לחוסר הכרה בקיומו של האחר ולאחריות או לחוסר האחריות המוסרית כלפיו.
הספר, פרי עבודתם של חוקרים וחוקרות מתחומי ידע שונים, פורש מגוון רחב של מאמרים העוסקים בחברה הישראלית מבעד לעדשה המושגית "נראות בהגירה". המאמרים בספר דנים במבטה של המדינה, ב"גוף המהגר", ב"סוכני נראות", בפרקטיקות של נראות ואי-נראות שנוקטים המהגרים, ובמאבקם על נראות דרך ייצוגים תרבותיים ופוליטיים בתהליך התמקמותם בחברה החדשה. סוגיות אלו נבחנות באמצעות חקר קבוצות מהגרים שונות בחברה הישראלית: רוסים, קווקזים, אתיופים ומהגרי עבודה.

רשימת המאמרים:
שער ראשון: גוף זר שב הביתה ליסה ענתבי-ימיני בשולי הנראוּת: עולים אתיופים בישראל
תמר רפופורט עדנה לומסקי-פדר גלגולי "הגוף המהגר" מרוסיה לישראל: "גוף בהיכון", "גוף מזדקף", "גוף מתיישב"
שער שני: נראוּת כתביעה לאומית-מוסרית דליה עופר "תיקון הנפש" ו"תיקון הגוף": בני עליית הנוער בקליטתם מתבוננים בעצמם ובזולתם
דבורה גולדן נראים כהלכה: מפגשים בין ילדים ישראלים לילדים עולים בספרות ילדים עכשווית
שער שלישי: פוליטיקה של נראוּת, נראוּת מגוייסת וסוכני נראוּת נלי אליאס שימושי תקשורת כפרקטיקות של נראות ואי-נראוּת: ה"שבים הביתה" בישראל ובגרמניה
ארז צפדיה תמרון הנראוּת הפוליטית: מהגרים "רוסים" בעיר מעורבת ובעיר פיתוח
לידיה גינזבורג נראות בהפקה: פרפורמנס וייצוג בצילומי הסרט חצוצרה בואדי
חן ברם תהליכי נראוּת, סוכני נראוּת וקטגוריזציה חברתית: עיצוב היחס כלפי עולי קווקז, 1989–1996
ג'וליה רסניק נראות וזהות בבתי ספר רב-תרבותיים בישראל
שער רביעי: הישרדות ונראות גדי בן עזר כטיפה השבה אל הים? נראות ואי-נראות בתהליך הקליטה של יהודי אתיופיה
שרה ווילן דם, רטוריקה וסיכון: מהגרי עבודה, פיגועי התאבדות והפוליטיקה של אי-נראות במרחבי אבל
ניצה קרן תחרים שנשזרו ביד עיוורת – מבט מאזורי הצל: קריאה ברומן זה עם הפנים אלינו לרונית מטלון
עדנה לומסקי-פדר תמר רפופורט דיון: לאומיות ו"שיבה הביתה" – נראוּת בהקשר